Başkanın Yazısı
TOGG İLE RAKİPLERİMİZE, “YARININ DÜNYASINDA BİZ DE VARIZ” DEDİK
Sanayi ve teknolojinin gelişmesinde öncülük eden alanların başında otomotiv sektörü gelmektedir. Ülke olarak geciksek de bilişim sektörünün entegre olmasıyla birlikte otomotivde yeni bir dönem başlamıştır. Fikri ve sınai hakları tamamen bize ait olan akıllı cihazlarla biz de şimdi en doğru zamanda küresel rakiplerimizle baş başa bir yarışa giriyor, “Yarının dünyasında biz de varız” diyoruz.
Markalaşma ve üretim anlamında önemli adımların atılacağı Türkiye'nin vizyon projesi Türkiye'nin otomobili TOGG'un seri üretiminin gerçekleştirileceği ve inşaatına 2019’da başlanan Gemlik Kampüsü 29 Ekim'de açıldı. 1.2 milyon metrekare arazi üzerinde, 230 bin metrekare kapalı alanda, halen bin 300 kişinin çalıştığı kampüste araştırma geliştirme merkezi, tasarım merkezi, prototip geliştirme, test, strateji ve yönetim merkezleri bulunuyor.
TOBB da projenin ortağı
TOBB koordinasyonunda yürütülen yerli otomobil üretimi için, 2 Kasım 2017'de Türkiye'nin Otomobili Projesi Ortak Girişim Grubu İşbirliği Protokolü; Anadolu Grubu, BMC, Kıraça Holding, Turkcell Grubu ve Zorlu Holding ile imzalanmıştı. 5 yatırımcı grubuna ek olarak TOBB da yüzde 5 hisseyle şirkete ortak oldu.
TOGG C-SUV ve sedan tasarımları, Avrupa Birliği, Çin ve Japonya’da TOGG adına tescil etti. Elektrikli araç ürün gamı içindeki en temel bileşenlerden olan batarya modülü ve paketinin Türkiye'de üretilmesi için dünyanın önde gelen batarya üreticilerinden Farasis iş ortağı olarak seçildi. Almanya Stuttgart'ta kullanıcı araştırmaları yaparak küresel kullanıcıların beklentilerine uygun mobilite çözümleri geliştirmek üzere Avrupa Ofisi açıldı.
Ödenmiş sermayesi en yüksek olan otomotiv şirketi
Gerçekleştirilen sermaye artırımıyla TOGG, 996 milyon lira ile Türkiye'de ödenmiş sermayesi en yüksek otomotiv şirketi olurken, şirketteki ortaklık payları da değişti. Sermaye artırımına katılmayan Kıraça Holding’in hisseleri, pay sahipleri mevcut ortaklarca satın alındı. Anadolu Grubu, BMC, Turkcell ve Vestel Elektronik'in hisseleri yüzde 19'dan yüzde 23'e, TOBB'un yüzde 5 olan hissesi ise yüzde 8'e yükseldi. Daha sonrada şirket sermayesi 2,6 milyar liraya yükseltildi.
TOGG teknolojilerinin inceleneceği, test edilip deneyimleneceği Kullanıcı Laboratuvarı (User Lab) Bilişim Vadisi'nde faaliyete geçti. TOGG ile Farasis ortaklığında, otomotiv ve otomotiv dışı uygulamalarda enerji depolama çözümleri geliştirmek üzere Siro Silk Road Temiz Enerji Çözümleri şirketi kuruldu. Kampüs yanında 600 bin metrekare alanda kurulacak batarya tesisi dünya genelindeki üreticilere de hizmet verecek.
TOGG, Trugo markasıyla Enerji Piyasası Düzenleme Kurumuna (EPDK) yaptığı başvuru sonucu şarj ağı işletmeci lisansı alındı. Siro, elektrikli araçlar başta olmak üzere farklı kullanım alanlarına yönelik geliştirme faaliyetlerine başladığı Gebze'de ilk prototip bataryanın üretim ve testlerini tamamladı. Ürün geliştirme ve kalite süreçlerinde kullanılacak, yüksek hız, bozuk yol, özel manevra gibi farklı ihtiyaçlara yönelik 1,6 kilometrelik test pisti de tamamlandı.
Segmentinin en uzun aks mesafesine sahip doğuştan elektrikli otomobil, tasarımının yanı sıra teknik özellikleriyle de öne çıkıyor. 30 dakikanın altında hızlı şarj ile yüzde 80 doluluğa ulaşacak. Doğuştan elektrikli modüler platform ile "300+" ve "500+" kilometre menzil opsiyonlarına sahip olacak otomobil, merkeze sürekli bağlı olacak ve güncellemeleri uzaktan 4G/5G bağlantısıyla alabilecek.
Gelişmiş batarya yönetim ve aktif termal yönetim sistemlerinin sağladığı uzun ömürlü batarya paketine sahip olan otomobil, 200 beygir güç ile 7,6 saniye, 400 beygir güç ile de 4,8 saniye altında 0-100 km/s hızlanabilecek. Euro NCAP 5 yıldız seviyesine uyumlu, platforma entegre edilmiş batarya ile yüksek çarpışma dayanımı ve yüzde 30 daha fazla burulma direncine sahip olacak.
Kullanıcıya doğrudan ulaşacak
Kullanıcıya yakın olmak için dijital ve fizikseli hibrit bir yapıda birleştirerek doğrudan satış yapılacak. Ayrı bir bayi ağı olmayacak. Araçlar kullanıcılarla doğrudan buluşturulacak, satışlar doğrudan organize edilecek. İlk temas noktası bu sene İstanbul’da açılacak. 2023 yılında bu sayı 19’a ulaşacak. Satış sonrası temas noktaları ise sabit ve mobil servis noktaları dahil olmak üzere ön sipariş başlayana kadar 7 bölgede 20 noktada hazır olacak.
Araçların renkleri olarak; Gemlik yeşili, Kula grisi, Oltu siyahı, Kapadokya beji, Pamukkale beyazı, Anadolu kırmızısı belirlendi. Şu anda toplam 1400 kişi çalışıyor ve üretim kapasitesi yıllık 175 bine ulaştığında toplam 4 bin 300 kişiye istihdam sağlayacak. 2030'a kadar tek bir platformdan 5 farklı modelde toplam 1 milyon araç üretilmesi planlanıyor.
Teknolojinin ve paradigmaların değiştiği ,yeni oyuncular için yeni fırsatların ortaya çıktığı bir dönemde bir otomobilden fazlası vizyonuyla yola çıkan TOGG, Cumhuriyetimizin 100. kuruluş yıl dönümünde yollarda olacak. C segmentindeki ilk aracı olan SUV pazara çıkacak. Ardından da yine C segmentindeki sedan ve hatchback modelleri üretim sırasına girecek. Takip eden yıllarda B-SUV ve C-MPV'nin de aileye katılmasıyla aynı DNA'yı taşıyan ve 5 modelden oluşan ürün gamı tamamlanacak.
Yerlilik payı %51
Ön siparişler Şubat itibarıyla alınmaya başlanacak. İlk yıl 20 bin adet üretim olacak. Mart sonunda yurtiçi trafiğe çıkmasının ardından, 1.5 sene sonra Avrupa pazarına giriş yapılacak. Sedan modeliyse 2025 yılının ilk yarısında piyasada olacak. 2030’a kadar 1 milyon üretim hedefi bulunuyor. Kamuya 2035 yılına kadar 30 bin adet satılacak.
Yurtiçinde girişimci ekosisteme destek olmak amacıyla 300'den fazla startup ile görüşüldü ve halen 19 startup ile çalışılıyor. Fikri ve sınai mülkiyet hakları yüzde 100 Türkiye’ye ait olan ve dolayısıyla da yerli ve milli bir proje. Zira günümüzde yerliliği kullandığınız parça sayıları değil, mülkiyet hakları belirliyor. İlk araç için tedarikçilerinin yüzde 75'i Türkiye’den. Bu oran değer olarak bakıldığında üretimde yüzde 51 yerli payına karşılık geliyor. Hedefse gelecek üç yıl içinde yüzde 68'lik bir yerlilik oranına ulaşmak.